tisdag 26 maj 2009

10 tecken på att du är usel ledare

Gott ledarskap är det ont om. I alla fall tycker jag att det är sällan förekommande. Att vara en dålig chef verkar däremot vara en baggis - särskilt med tanke på hur många som inte behärskar ledarrollen på ett sätt som får en organisation och människorna i den att må väl. Utan någon som helst vetenskaplig grund, men med hyfsad empirisk undersökning har jag kommit fram till 10 ting kännetecknar en riktigt usel chef:

  1. Du är extremt otydlig i din kommunikation och är en mästare i att ge olika besked om samma sak beroende på vem du pratar med.
  2. Att fatta snabba beslut är inte riktigt din påse. Obekväma beslut ska vi bara inte tala om.
  3. Du lyssnar aldrig på dina anställdas synpunkter eller förslag. Du kan ju allt, så varför skulle du göra det?
  4. Du snackar skit och raljerar över dina anställda. Gärna varierar du dina offer beroende på vem du pratar med - för att i nästa samtal vända kappan åt andra hållet.
  5. Du betraktar dina anställda som hot och koncentrerar gärna makt, inflytande och påverkansmöjligheter till din egen person.
  6. Du är osynlig i organisationen, komplett ointresserad av hur de anställda upplever sin arbetssituation - och vet än mindre vad och hur de sköter sina uppgifter.
  7. Du har helt missat betydelsen av att bygga gott klimat i en arbetsgrupp. Än mindre har du begripit att ditt sätt att agera påverkar gruppens välmående och dämed möjlighet till goda prestationer. För dig består ordet "arbetsgrupp" av tvenne ord: "arbete" och "grupp" - där den första delen är det enda som betyder något.
  8. Du brister i handlingskraft. Mycket snack och liten verkstad. Särskilt obehagliga saker som måste göras, tenderar att ligga på vänt länge. Mycket länge.
  9. Du ljuger, blånekar och undanhåller information.
  10. Du brister i självinsikt. Du lyssnar aldrig på dina medmänniskor - men du har heller inte särskilt god koll på dej själv. Det är det största tecknet på att du är en genomusel ledare.

Inga kommentarer: